blank

یکی از داشته های کم نظیر فرهنگی مناطق تالش نشین کشور ,آداب و رسوم زیباییست که در مراسم شادی و جشن های مختلف خود به اجرا می گذارند هرکس که برای اولین بار در مراسم عروسی یک زوج تالشی شرکت می کند مسحور رسوم  فرح بخش و شادی آفرین تالشا ن می شود  خواستگاری منحصر […]

یکی از داشته های کم نظیر فرهنگی مناطق تالش نشین کشور ,آداب و رسوم زیباییست که در مراسم شادی و جشن های مختلف خود به اجرا می گذارند هرکس که برای اولین بار در مراسم عروسی یک زوج تالشی شرکت می کند مسحور رسوم  فرح بخش و شادی آفرین تالشا ن می شود  خواستگاری منحصر به فرد ,هدایای زیبا و غافلگیر کننده ,خوانچه های رنگارنگ ,موسیقی روحبخش,غذاهای محلی  خوش طعم و آداب و سننی که با تلفیقی از سنت اسلامی و فرهنگ باستانی مردم لحظاتی دلنشین را برای صاحبان جشن و مدعوین فراهم می کند تا در سایه آن زوج جوانی آغاز زندگی مشترک خود را در کنار نزدیکان و منسوبین جشن بگیرند

در این میان و با گذشت زمان و رسوخ تدریجی فرهنگ های دیگر در اثر گسترش ارتباطات اگر چه هنوز بارقه هایی از آداب سنتی ازدواج تالشی در مراسم و جشن های مردم به چشم می آید ,اما تشریفات دیگری به آن اضافه شده است که می توان به جرات گفت در حال حاضر ازدواج در جامعه تالشی و به ویژه  در ماسال و شاندرمن که ی کی از خالص ترین مناطق تالش نشین ایران است برای جوانان تبدیل به مشکلی بزرگ شده است چرا که پرداخت هزینه های عجیب و غریب برای یک جوان تازه خرج و نوکیسه و حتی خانواده و  امری دشوار و گاه غیر ممکن است و شاید بلا تشبیه در بسیاری از خانواده های این شهرستان به خانه بخت فرستادن یک دختر  بی شباهت به برده فروشی قرون  وسطی نیست!

با یک حساب سر انگشتی و برآورد هزینه های عجیب و غریب و پول هایی که نقدا باید توسط داماد در بدو ازدواج به خانواده عروس پرداخت گردد به راحتی می توان به عمق این بدعت خانمانسوز که روزها و سالها, ازدواج جوانان ماسالی را به تاخیر می اندازد پی برد هزینه هایی که گاه تغییر شکل یافته و برجسته شده موارد شرعی و سنتی رسوم قدیمی ایرانیان هستند اما  بهای آن با لحاظ چشم و هم چشمی و رقابت های جاهلانه سر به فلک زده است و هر ساله صدها گام جلوتر از افزایش نرخ تورم بر مبلغ آن اضافه می گردد.

شیربها تبدیل به جان بها شده است و بعضا خانواده ها برای آن مبلغی به ارزش ده میلیون تومان از داماد و خانواده اش طلب می کنند, مبلغی بعنوان کمک هزینه خرید جهیزیه با ارزشی مشابه شیر بها باید از طرف داماد پرداخت گردد و بیش از این مبلغ نیز باید صرف خرید زیور آلاتی شود که در آغز زندگی مشترک تهیه و تقدیم گردد . مهریه ها همانند بسیاری از نقاط کشور با ارقام نجومی محاسبه گردیده و هزینه های رسوم مختلف عقد و ازدواج و بیش از سه بار برگذاری مراسم عروسی نیز بر آن اضافه می گردد مراسمی که در هر مرتبه به بهانه و علتی  و با نام هایی مانند خواستگاری ,نشان گذاشتن, نوشتن قرارداد ازدواج , عروس دیدن , داماد دیدن ,جشن عقدکنان ,عروسی ,پاتختی و چندین مورد دیگر برگزار گردیده و جز صرف هزینه و به جاماندن چند قطعه عکس و یک حلقه فیلم هیچ عوایدی برای طرفین ندارد.

در این میان آنچه بیش از پیش موجب نگرانی جوانان دم بخت , به ویژه پسران این دیار شده است , افزایش روز افزون این ارقام است به نحوی که  تقریبا هیچکدام از دختران یک خانواده و حتی یک عشیره با ارقامی پایین تر و یا حتی مشابه رقم هزینه های ازدواج قبلی فامیل ازدواج نخواهند کرد بلکه این رقم باید طبق بدعتی نانوشته و با هدف هم ارزش نشان دادن دختران با همدیگر و بلکه برتر بودن از بسیاری جهت به مراتب بالاتر و بیشتر از قبلی باشد و هیچ معلوم و مشخص نیست که این ارقام تا کجا می خواهند بالابروند و سر به کدام آسمان بسایند!؟

تاثیر این بدعت های غیر اصولی و حتی مخالف و مغایر اصول اسلامی و انسانی آنگاه در زندگی زوج جوان نمود می یابد که با کوله باری از بدهی و  زیر بار دیون مختلف و کمر شکن  و در روزگار بیکاری و افزایش روز افزون تورم در جامعه به اختلافات کوچک و ناچیز آنان دامن زده و به ساده گی موجبات افزایش آمار طلاق های شوم موجو د در جامعه را فراهم می نماید

هزینه های روند خواستگاری تا به ثمر رسیدن یک ازدواج در ماسال و شاندرمن البته تنها دامن گیر زوج ها و خانواده های آنان نمی شود بلکه در رسمی عجیب تر سنت حسنه کادو و چشم روشنی که در تمامی اقوام کشور وجود دارد و و مدوعین در حد وسع و توان خود هدایا و یا مبالغی را نقدا به عروس و داماد تقدیم می نمایند تبدیل به پدیده ای به نام دوران شده است.

دوران مبلغی پول نقد است که مدعوین در جریان عروسی و پس از صرف شام طی مراسمی رسمی و اجرای تشریفات به داماد اهدا می کنند در این منطقه این مبلغ در مقایسه با هدایای مناطق دیگر بسیار بالا و سرسام آور است به نحوی که گاه به صدها هزار تومان رسیده و از آن نیز تجاوز می نماید و روند اجرای آن و اخذ دوران نیز بی شباهت به یک مزایده فروش نیست به نحوی که پرداخت کننده  بالاترین مبلغ باید به عنوان اولین نفر دوران خود را پرداخت نموده و سایرین جرات نمی کنند مبلغ را بصورت ناگهانی کاهش دهند و گاه حتی تا ساعت ها بر سر پرداخت اولین دوران مجلس در میان حاضرین تعارف رد و بدل می شود و بدین ترتیب هیچکدام از مدعوین عملا نمی توانند به اندازه وسع و توان خود پرداخت نمایند و بعلت آنکه احتمالا صاحب عروسی قبلا در مراسم عروسی وی ویا فرزندانش مبالغی بالا پرداخت نموده است و در واقع بطلبکار می باشد ناگزیر به تهیه پول و پرداخت دورانی بالاتر می شوند و از آنجاییکه در جوامع روستایی و شهرستانها اغلب مردم با یکدیگر نسبت فامیلی داشته و به مراسم هم دعوت می شوند والبته بعلت اتکا اقتصاد جامعه به کشاورزی جشن های عروسی در فاصله ای اندک پس از برداشت محصول بر گذار می گرد د بدین ترتیب به راحتی می توان گفت که امر و سنت زیبا و حسنه ازدواج برای جوانان و خانواده های آنها و حتی اطرافیان و  اکثر مدعوین تبدیل به کابوسی و حشتناک شده است.

افزایش هزینه های ازدواج و روند صعودی آن موجب افزایش سن ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق شده است موضوعی که علت آن را خود مردم و در روند درگیر شدن با بدعت هایی جاهلانه ایجاد نموده اند و البته شاید یکی از دلایل بالا رفتن آمار خودکشی در میان جوانان منطقه نیز باشد و بدون تردید  عواقب و عوارض بعدی آن نیز با گذشت زمان , بیش از پیش آشکار خواهد شد و لازم است خانواده های ماسالی با تجدید نظر در این خصوص گامی در اجرای ازدواج آسان و پایان دادن به این معضل بزرگ بردارند.

نویسنده: جبار نوروزی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
۰/۵ (۰ نظر)